Sunday, May 2, 2010

POLIS DI ARAH SEBELUM TAHAN PENJENAYAH CEK KAD PENGENALAN PENJENYAHA TERSEBUT

Arahan terbaru yang dikeluar oleh Bukit Separuh Aman disebabkan kes seorang budak umur 14 tahun ditembak semalam. Arahan tersebut meminta semua polis negara Chentasiswa untuk memeriksa Kad Pengenalan penjenyah sebelum menahan mereka ini untuk memastikan bahawa hanya mereka yang berumur atas 15 tahun sahaja akan ditahan untuk kesalahan jenayah. Bagi mereka yang berumur bawah 15 tahun, tiada tindakan undang-undang akan diambil.

Disebabkan arahan tersebut maka terjadilah episod di bawah ini:

Senario: Satu roadblock di bulatan jalan utara di Ibu Kota Chentasiswa. Ada 10 anggota polis sedang membuat sekatan jalan raya diketuai oleh seorang Sarjan.

Koperal 1: Sarjan, ada kereta bawak laju tu (sambil memuncungkan bibir ke arah kereta tersebut)

Sarjan: La, pergi ambil Bino aku. Aku nak tgk no plate kereta dia. 

Koperal 1: ok Sarjan. [berlari dan ambil bino lepas tu berikan pada Sarjan]

Sarjan: Oo...aku dah nampak no plate dia, Koperal 2 semak no ni. [sambil sebut no plate]

Koperal 3: ehh. Sarjan dia dah dekat cam mana ni? nak tahan ke tak? laju semacam je tu, kawan kita kata mamat yang pandu kete ni dah di paksa berhenti oleh peronda kita tapi dia tetap bawak laju jugak.

Sarjan: ehh..jangan2, takut2 ada budak bawah umur dalam tu.

Koperal 3: abis tu macam mana ni?

Sarjan: kasi bukak la sekatan ni. biar dia lepas.kalau kita tahan mesti dia tak nak berhenti, kalau tak nak berhenti nanti terpaksa kita tembak dia, kalau tertembak nanti dia mati la pulak dan silap hari bulan yang mati tu budak umur bawah 15 tahun.

Koperal: so lepas la ni? 

Sarjan: lepas la. kau nak kena saman ke nanti ngan mak ayah budak tu?

[di satu sudut kota]

Penjenayah 1: tak sia-sia kita rekrut budak2 bawah umur sekarang ni. Polis pun takut nak tahan kita sekarang. hahaahaha..

No comments:

Post a Comment