Saban hari, warga malaysia, khususnya warga WPKL dan kawasan sekitarnya terpaksa melalui lebuh raya bertol. TOl NPE, TOl Sg Besi, Tol SMART, TOl itu dan Tol ini. TOLOL betul orang yang bagi idea untuk tol ini. mungkin Si tolol ada kawan si toyol yang sama-sama hantu. atau memang hantu pun.
Pada awalnya lebuh raya malaysia ini dikawal selia oleh Lembaga Lembuhraya Malaysia. Menurut website LLM "LLM adalah salah satu agen kerajaan yang berfungsi dalam pengawasan perlaksanaan projek penswastaan lebuhraya tol di Malaysia." Tambah website itu lagi "Pada penghujung tahun 1977, Kerajaan telah membuat keputusan untuk membina Lebuhraya Tol dari utara ke selatan Semenanjung Malaysia bagi menyambungkan bandar-bandar besar dan kawasan-kawasan membangun disebelah barat Semenanjung. Lebuhraya Tol Utara - Selatan ini bermula dari Bukit Kayu Hitam berhampiran dengan sempadan Thailand di utara dan berakhir di Johor Bahru di selatan Negeri Johor bersempadan dengan Singapura.
Objektif utama Lebuhraya ini dibina adalah untuk mewujudkan satu sistem jalan antara bandar-bandar besar yang lengkap dan berkesan untuk menampung kenderaan-kenderaan yang semakin bertambah.
Lembaga Lebuhraya Malaysia telah ditubuhkan mengikut Undang - Undang Malaysia akta 231, Akta Lembaga Lebuhraya Malaysia (Perbadanan) 1980. Tujuan penubuhan Lembaga Lebuhraya Malaysia adalah untuk menyelia dan melaksanakan reka bentuk, pembinaan, pengawalan, pengendalian dan penyenggaraan leburaya - lebuhraya antara bandar, untuk mengenakan dan mengutip tol, untuk membuat peruntukan berkenaan dengan perkara - perkara yang berkaitan dengannya. "
Jadi fungsi sebenar LLM adalah antara lainnyer mengenakan dan mengutip tol. Difahamkan ada satu TOl di Langkawi yang telah ditutup tahun lepas oleh Kerajaan dan paling menarik TOl itu dikutip oleh Kerajaan sendiri melalui JKR!. Jadi adalah juga rupanya jalan raya yang tol dikenakan oleh Kerajaan dan dikutip sendiri oleh Kerajaan.
Mengapa ini sangat signifikan? kerana kalau TOL boleh dikutip oleh Kerajaan bermakna bolehlah TOL ini dikenakan dengan sangat minimum. Yakni TOL dikutip sekadar ingin sebagai wang selengara jalan (maintenance) sahaja bukan untuk profit.
Kalau ini yang boleh terjadi maka TOL yang dikutip hanya dikenakan untuk membolehkan jalan tersebut diselenggara oleh kerajaan. Sebagai contoh, Lebuh Raya Sg Besi. Maintenance jalan katakan RM50 juta setahun (kos ini termasuk bayar gaji, pondok tol, RnR etc). Kerajaan boleh kenakan TOL yang cukup-cukup untuk bayar yang RM50 juta sahaja. Mungkin TOL sebanyak RM50 sehala cukup untuk menampung bayaran tersebut.
Cuba bayangkan kalau ini terjadi, maknanya dari Johor Bahru ke Bukit Kayu Hitam di Perlis yang selalunya TOL akan mencecah ratusan ringgit akan jadi lebih kurang RM 50 sahaja. Bukankah ini lebih menyenangkan dari pada cadangan memberi diskaun waktu puncak dan waktu malam sahaja?
Senarai syarikat konsesi Lebuh Raya [sumber: LLM]
www.ideapelampau.blogspot.com
No comments:
Post a Comment