Wednesday, May 27, 2009

Apabila suami kena tangkap bila kata isteri tak cantik

Di bawah ini merupakan petikan dari www.thestar.com.my tentang tindakan undang-undang (jenayah) yang boleh diambil terhadap seorang suami sekiranya dia mendera emosi isterinya dengan berkata bahawa isterinya tidak cantik.

Tentu dalam jawatankuasa pindaan Akta ini ada pegawai lelaki dan wanita. Bagi pegawai awam (wanita) tentu ini yang mereka mahukan. Bagi pegawai awam (lelaki) pasti ini yang statement paling bodoh pernah dibuat oleh bos perempuan. Bukan untuk menidakkan kepintaran wanita tetapi dalam kes ini, inilah statement paling bodoh pernah dibuat. Idea memang cantik tetapi pelaksanaan adalah sangat susah dan antara yang paling boleh disalah guna.

Bayangkan pergi ke mahkamah dan suami digari. "tuduhan terhadap kamu ialah pada jam sekian dan hari sekian di alamat sekian, kamu (mamat bin ali) suami kepada (timah binti bedaah) telah dengan sengaja berniat mendera emosi isteri kamu dengan berkata bahawa isteri kamu tidak cantik dan kamu dengan ini dijatuhkan hukuman penjara 18 bulan atas sebab itu".

tidak ke macam sarkas bunyi tuduhan itu dan hukuman itu? penulis cadangkan kepada Kementerian yang menyelia akta ini, tak payah lah buat benda-benda bodoh ini. kalau nak buat juga, masukkan hak suami pula. Hak suami untuk mendakwa isteri apabila isteri mendera suami secara fizikal iaitu apabila isteri tak habis-habis membebel; apabula emosi suami tertekan apabila isteri tidak mahu adakan hubungan seks dengan suami dan apabila suami terpaksa membayar wang "perlindungan" kepada pekedai apabila isteri membeli belah.

kepada wanita, cukuplah dengan apa yang kamu ada. kalu hendak lebih juga terpaksa lah lelaki membuat permohonan untuk adakan kementerian hak dan hal ehwal lelaki.

www.ideapelampau.blogspot.com

Calling your wife ugly may become offence

By MUGUNTAN VANAR


KOTA KINABALU: Calling your wife ugly to humiliate her may soon be considered an offence under proposed amendments to the Domestic Violence Act 1994.

The amendments will include a clause on emotional violence against women who are currently only protected against physical abuse.

Women’s Development Depart- ment director-general Datuk Dr Noorul Ainur Mohd Nur said the aim of proposing the amendment was to safeguard women both physically and emotionally.

She said emotional violence was a form of abuse that would scar women deeply and lower their self-esteem, dignity and self-confidence.

“It could be a case when a husband tells his wife she is ugly or humiliates her until she feels emotionally pressured,” she told reporters at the end of a seminar on how to curb violence against women at Wisma Wanita here yesterday.

She added that they were in the process of bringing the proposed amendments to Parliament.

State Community Development and Consumer Affairs Minister Datuk Azizah Mohd Dun, who closed the seminar organised by the Sabah Women’s Affairs Department, said in her speech that there was a need for the law to protect emotional violence against women.

She said there were 99 reported cases of violence against women in Sabah in the first quarter of 2009 compared with 220 during the same period last year.



No comments:

Post a Comment