Friday, March 4, 2011

HARGA RUMAH MAHAL: INI KALI MEMANG ADA KERAJAAN YANG TUMBANG!

Harga rumah mahal. Mahal nak mampus. Mahal cekik darah. Tak kira dimana-mana pun di Malaysia ini harga rumah naik mendadak terutama di Lembah Kelang. Bayangkan harga rumah RM400,000 ke RM3.2 Juta!. GIla kau!. Siapa yang hendak beli?

Rasional kenaikan adalah disebabkan permintaan. Permintaan daripada siapa? pembeli? haram jadah kau orang semua kena tipu.

syarikat pembinaan kata pembeli yang menentukan harga. ada ramai pembeli yang hendak beli rumah maka harga pun naiklah. Kalau kita dengar ni mesti kita akan percaya. Tapi hakikatnya tidak.

sebenarnya market pembeli tak ramai. ada beberapa kategori pembeli. pertama pembeli tempatan dan kedua pembeli luar negara.

pembeli tempatan ada dua kategori iaitu pembeli  yang hendak beli first time dan pembeli tempatan yang hendak beli property kedua dan seterusnya. Mereka ini (pembeli property kedua) adalah investor dan spekulator. Tugas mereka adalah untuk beli dan jual rumah kemudian dapat untung atas angin. Yang jadi mangsa pembeli pertama. Ratanya yang baru je grad, baru je kerja dan baru nak berumahtangga.

Rata-rata mereka yang baru grad adalah dalam lingkungan 20-ke 30an. Gaji pun dalam RM2k ke 4K. Berapa ramai budak-budak yang baru grad ini mampu beli rumah RM300k ke atas? angkat tangan dan kira. Tak sampai berapa kerat pun bang oi. Kenapa? sebab budak-budak ini banyak komitmen lain. banyar hutang pinjaman la, hutang kereta la hutang kawin la hutang mak bapak la. jadi kredit rating mereka hancur!.

Kemudian mereka ini nak beli rumah kos rendah yang dalam RM200K ke bawah. dey! mana ada dah rumah macam tu. Syarikat pembinaan sekarang bina rumah yang RM300k ke atas je. So mereka-mereka ini terpaksa la beli rumah bawah RM100k yang dikhususkan untuk golongan berpendapatan rendah. Kau bayangkan, berpendapatan rendah pun hanya boleh beli rumah RM100k ke bawah. Gila ke apa.

Akhirnya golongan baru grad ini tak dapat la nak beli rumah. Dan terpaksa menyewa. Inilah time pembeli tempatan yang beli property kedua dan seterusnya masuk.

Pembeli jenis ini mereka memang nak beli untuk jual semula dan untuk sewakan (invesment). Mereka ada duit kerana selalunya mereka ini golongan yang memang kaya raya. Tengok je arwah soosilawati berapa dia punya rumah sewa? berlambak beb.

Akhirnya mereka ini beli dan jual atau sewakan. Kalau beli untuk jual memang mereka akan markup harga gila-gila. Kau tengok ye, bila dalam kawasan itu ada rumah yang dibeli dengan harga RM300K kemudian dijual dengan harga RM340K dalam masa 6 bulan sahaja maka tentu rumah lain akan naik harga kaw-kaw punya. Meleleh la air liur nengok rumah tu. Kemudian ada lak kawasan pembinaan lain sebelah kawasan yang rumah telah dijual tadi. Pemaju sebelah tengok harga kawasan tadi tu boleh jugal RM340K dia pun up lagi harga rumah dia (yang baru nak bina tu) kepada RM400K dan begitulah seterusnya.

Bab pembeli luar negara pulak lagi haru. Pernah dengar Malaysian my2nd home? ha tu la hantunya. Disebabkan nak tarik sangat orang luar duduk kat Malaysia ni maka kita pun bagi la kelonggaran untuk mereka ini milik rumah di Malaysia. Ingat tau, mereka ini kaya raya. Gila kaya sampai boleh beli berpuluh-puluh buah rumah mahal. Lepas beli tanah dan rumah mereka pun cabut lari ke negara lain. ceh mana datang untung negara kita? aku pun tak tahu. Alih2 tanah dan rumah yang mereka beli tu jadi ekslusif. Maka Kawasan pembinaan sebelah pun jadi eksklusif juga yakni jadi mahal nak mampus sebab konon-kononya kawasan tu dah jadi kawasan elit. lagi sekali pembeli pertama gigit jari.

inilah dia senario kat malaysia. Yang gaji rendah boleh beli rumah. Yang gaji banyak ya amat pun boleh beli rumah. Yang tak ada rumah adalah golongan pertengahan iaitu golongan professional yang muda yang baru grad yang baru kawin.

haram jadah betul. Kalau la keadaan ini tak dibetulkan oleh Kerajaan maka ada "chance" la Kerajaan akan kalah teruk kali ini. Ingat isu makan, rumah dan kerja adalah isu sensitif. Kegagalan untuk kawal benda ini akan membuatkan undi pun gagal di kawal. Ingat PRU13 dah dekat sangat.

p.s
Kawasan putrajaya bukan untuk kakitangan Kerajaan pasal apa? pasal harga rumah paling murah kat sana pun RM3Milion tau! itu semi D. Cakap kat aku mana kakitangan Kerajaan yang ada gaji untuk beli rumah RM1M pun! sape! sape?.


1 comment:

  1. YouTube's Top 3 Videos in 2021 | Videoodl.cc
    Videos in Videos in Videos In Videos youtube to mp3 converter online in Videos on YouTube. Find the best videos you will find on YouTube and get your daily rewards.

    ReplyDelete