Monday, June 1, 2009

peralatan harian yang mampu jadi alat intipan

Dalam kehidupan moden kita, kita tak boleh lari dari memiliki atau dikelilingi oleh perkakasan moden. Alatan seperti dekoder astro, telefon bimbit, komputer, TV, palm dan juga scanner merupakan antara alatan yang biasa dijumpai atau dimiliki oleh kita.



Cuba bayangkan alatan ini mampu digunakan untuk mengintip kita. Tak mungkin? ia mungkin terjadi dan boleh terjadi.

kita ambil sebagai contoh, dekoder astro. Dekoder astro merupakan alat paling baik untuk mengintip. Kenapa? dekoder ini bertindak dengan interaktif iaitu 2 hala. Ia boleh dihidupkan dari jauh (oleh astro) dan walau dimatikan pun (off) ia tetap dalam keadaan stand by. Dekoder ini dapat digunakan untuk mengesan penerima/pelanggan. Dengan cara ini astro tahu siapa pelanggannya. Dengan cara ini juga astro akan tahu keupayaan pelanggan yakni dari segi perbelanjaan (bayaran kad kredit atau tunai), siaran apa yang suka ditontoni oleh pelanggan (ideologi) dan juga berapa ramai/golongan/umur penghuni rumah tersebut.



Bayangkan kita ada suatu alat yang sentiasa on (stanby) yang bertindak secara 2 hala. mampu dihidupkan jarak jauh serta tidak mampu dimatikan. Alat ini boleh digunakan untuk menghantar isyarat video atau suara kepada penerima diluar sana. Alat ini mampu melihat perbuatan dan mendengar suara anda.

adakah anda berasa selamat? lihat semula dekoder anda.

No comments:

Post a Comment