Wednesday, October 28, 2009

BANGSA PENDATANG: TAK MUSTAHIL INI AKAN TERJADI

Karno, seorang pendatang berbangsa Indonesia datang  bekerja di Malaysia pada tahun 2010.Dia bekerja sebagai pembersih tandas.


Pada tahun 2011 dia membawa isteri yang baharu dikahwininya di Indonesia. Wang bekerja selama setahun telah berjaya dia kumpulkan dan berkat itulah dia mampu memperisterikan sutinah, gadis kegilaan dirinya di kampung. 


Pada tahun 2012 anak pertama mereka lahir. Imah diberi nama. Imah didaftarkan sebagai warga Malaysia. Ini kerana Karno tidak mahu anaknya hidup susah sebagai warga Indonesia. Dia serik hidup di Indonesia kerana menurut Karno "kalu di Indonesia, ngak ada kerja pak, hari2 ngobrol. Mau makan enggak punya uwang, bagaimana sih mau hidup, kalau di Malaysia, semuanya aman, perkerjaan mudah didapatkan asal saja mau kerja". 


Pada tahun 2020, Karno dan rakan-rakan senegara nya memohon taraf warganegara Malaysia. Hasil dasar Kerajaan yang membenarkan warga asing menjadi rakyat Malaysia, maka Karno dan rakan-rakan telah diterima menjadi warga Malaysia.


Pada tahun 2030, Karno, rakan-rakan dan anak beliau Imah yang kini telah menjadi seoran peguam, mendesak Kerajaan memberikan hak sama rata kepada Mereka sebagai rakyat Malaysia. Dengan adanya hak ini maka Karno yang dulunya pendatang Indonesia boleh mendapatkan hak seperi orang Melayu Malaysia. 


p.s


Sama macam pendatang Cina dan India yang memperjuangkan hal itu sekarang, ini mungkin juga terjadi. Apa beza Karno dan kaum Cina dan India di Malaysia? masing-masing datang dari negeri asal mereka. Masing-masing diberikan hak kerakyatan dan masing-masing memohon hak yang sama macam orang Melayu. 



1 comment:

  1. Bezanya ialah, anak-anak Karno akan dibesarkan mengikut kebudayaan Melayu Islam di Malaysia sehinggakan kita orang Melayu tidak pun sedar bahawa mereka dari Indonesia.

    Orang Cina tak.Mereka terus mahu tinggal seperti baru sampai dari negeri Cina.

    Lihat ni:
    http://kamaluddin.huluselangor.net/2009/01/bangsa-pendatang-semakin-kurang-ajar.html

    http://www.papagomo.com/2009/12/who-racist-malay-pig-all-many-malay-i.html

    Kita pun rasa kurang selesa kalau orang Indonesia terus dengan cara hidup mereka. Tapi kebanyakan yang sebegitu ialah orang-orang yang baru sampai.Lama-kelamaan mereka sebati dengan orang Melayu di Malaysia.

    ReplyDelete