Saturday, September 26, 2009

Raya punya cerita: kempen balik kampung, kuih raya,, duit raya dan rumah terbuka

Pada hari raya ini, masih dalam mood raya, penulis ingin bercerita tentang raya. Tetapi bukan cerita aktiviti raya tetapi kisah raya orang-orang Malaysia.

Pertama. Kempen keselamatan jalan raya dan balik kampung. Heboh la dengan MOT yang buat kempen untuk gunakan kenderaan awam balik kampung ni [iklan - adik dan abang naik motor, tayar pancit, kene hujan..tgk..tgk..mak kata..].

Kempen MOH pula lagi menarik, balik kampung, kalau boleh naik kenderaan sendiri. Bawak sekali kit H1N1 [jangan lupa B1N1!].

jadi agaknya, kedua-dua kementerian ini gaduh kot. satu kata balik kampung naik kenderaan awam, satu lagi kata balik kampung naik kenderaan sendiri. la ni, Najib kena buat dasar yang jelas, nak utamakan pengangkutan awam atau industri kereta negara?.

Kedua. Kuih raya. kalau anda telah membeli kuih raya pada harga tak masuk akal. rentikan lah. anda ditipu sebenarnya. baru-baru ini saya telah membeli kuih pada pembuat kuih. seorang makcik kampung. harga kuih tat cuma rm34 untuk 100 biji. kuih tat guna butter tau bukan planta. dan saya telah juga membeli produk yang sama dari makcik yang sama cuma daripada penjual di sebuah kedai. teka harganya berapa? rm42 untuk 100 biji. nampak tak bezanya? jadi mengapa bayar lebih. beli pada pembuat terus. kan jimat.

ketiga. duit raya. budak-budak zaman sekarang dah sangat cerdik. kalau diberi wang rm2 dikatakan tidak cukup sebab? nak main kat CC, nak beli jajan lagi nak tgk wayang lagi. Mana cukup rm2. kena lah bagi rm5. ini baru anak-anak jiran. belum lagi anak sedara. kopak-kopak. jadi kepada anda semua, untuk mengelakkan kopak di hari raya, kita perlu tiru rakan kita ini. beliau telah mengimbas wang rm50 dan kemudian mencetak wang itu dan diberikan kepada kana-kanak. kata beliau "dunia skang ni dunia global. kompetitif. perlu ada persaingan. dalam Malaysia ini Bank Negara yang monopoli pembuatan wang, ini tidak adil, skang ni mesti berani bersaing. baru betul-betul ekonomi". bagi saya ini kata-kata daripada bakal tahanan ISA. tetapi anda boleh juga mencuba.

keempat. rumah terbuka. dalam minggu-minggu raya ini yang paling suka rumah terbuka ialah penyamun dan pencuri kerana dalam minggu ini ramai penghuni rumah balik kampung maka rumah itu terbuka untuk mereka rompak. pada masa yang sama, rumah terbuka juga menarik kepada orang ramai kerana pada masa inilah mereka berpeluang berjumpa pemimpin negara yang membuat rumah terbuka. dan pastilah kepada mereka yang gemar makan free dan gemar tengok anak dara free inilah masa terbaik kerana rumah terbuka menjanjikan mereka ini boleh menjamu nafsu sepuas-puasnya.

salam idulfitri.

p.s

kepada warga indonesia di Malaysia, kalau udah balik ke Indonesia, jangan lupa betul dulu dong persepsi WNI di sana tentang warga Malaysia. Ini ngak, kamu udah makan duit Malaysia, dituduh majikan Malaysia itu jahat.



No comments:

Post a Comment